5 tips till dig som vill utbilda dig på distans

Distansstudier innebär ökad flexibilitet i vardagen, men kräver självdisciplin och att du hittar en studieteknik som funkar för dig. Vi har samlat fem konkreta tips till dig som har som mål att färdiggöra din drömutbildning på distans.

• Planera din skolvecka in i minsta detalj

Den främsta fördelen med distansstudier är att du inte behöver förhålla dig till specifika tider eller är bunden till en plats. Men för att öka sannolikheten för att färdiggöra din utbildning måste du ha struktur i din vardag. Det uppnår du enklast genom att schemalägga din tid effektivt och planera plugget in i minsta detalj. Du bör stiga upp i tid och ha en plan för hur varje dag ska se ut. Strukturera din skolvecka och gör konkreta planer för när du ska göra vad. Men se till att vara rimlig. Bara för att du pluggar hemifrån har du inte mer timmar om dygnet än någon annan.

• Sätt mål för dagen och veckan

Det som avskräcker många från att utbilda sig på distans, och utbilda sig överhuvudtaget, är att de tror att de inte kommer att vara tillräckligt motiverade. Försök att göra dig av med dessa tankar och fundera på varför du ville plugga från första början. Du har en vision, och vare sig det är att bli kommunikatör genom en kommunikationsutbildning eller bli sjuksköterska, behöver du sätta mål för att nå dit. För att hitta motivation behöver du nämligen påminna dig själv om varför du utbildar dig själv. Det åstadkommer du bäst med hjälp av delmål som peppar dig längs vägen.

• Studera tillsammans med andra

Fastän en fördel med att plugga på distans är att du inte behöver förhålla dig till dina studiekamraters schema, kan du fortfarande vara i behov av det sociala ibland. Att plugga tillsammans med andra är dessutom ett ypperligt sätt att få bollat idéer. Du kan förslagsvis höra med dina klasskompisar om de vill plugga tillsammans på ett café om någon bor i samma stad som dig. Alternativt kan ni studera tillsammans via en virtuell mötesplats, som Zoom eller Google Meet.

• Stäng ute alla distraktioner

Det är lätt hänt att börja scrolla på sociala medier eller ha TV:n på i bakgrunden när man pluggar på distans. Sådana störande element är dock distraherande och kan få som konsekvens att du inte når dina mål i tid. Något som i sin tur kan orsaka onödig stress. Försök därför att, i den mån det är möjligt, stänga ute distraktioner under tiden som du pluggar. Lägg mobilen i ett annat rum och se till att plugga på en plats där du kan ägna dig åt dina studier ostört.

• Våga be om hjälp

Vare sig du känner dig osäker på ditt val av utbildning, inte förstår en fråga på en hemtenta eller behöver stöd med annat, är det viktigt att du ber om hjälp. På universitet och högskolor finns det alltid lärare och studievägledare på plats om man behöver hjälp med något. När du pluggar på distans finns inte alltid samma möjligheter, men det ska fortfarande gå att få hjälp på ett eller annat sätt.